[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

 انجام تحقیقات بازار- مطالعه بازار

شناخت مشتریان بالقوه وآگاهی از نیازهایشان، شناسایی رقبای اصلی کسب و کار، همچنین برآورد هزینه‌ها، نرخ رشد بازار، بررسی و تحلیل میزان عرضه و تقاضا برخی از اموری واجب و ضروری هستند که با تحلیل درستی از این موارد می‌توان شرایط موجودرا شناخته، و به درستی خود را با شرایط بازار در آینده تطبیق داده و اهداف مورد نظر را به سر انجام رساند. انجام مطالعه بازار یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که در هر کسب و کاری، قبل و بعد از سرمایه‌گذاری نیازمند است به صورت مستمر انجام شود.

یکی از موارد تاثیرگذار در دستیابی به نتایج ذکر شده تفکیک و طبقه‌بندی بازار می‌باشد که شناخت ما را از تعداد فعالان موجود در بازار، شاخص تمرکز عرضه کنندگان و خریداران و بخشی از بازار که در اختیار هر رقیب است (بر حسب ارزش افزوده تولیدی هر محصول یا خدمت) افزایش می‌دهد و می‌تواند تعیین کننده این نکته باشد که چه گروه‌های هدفی و یا چه کشورهایی بهترین بازار برای محصولات را دارا هستند.

از نتایج مهم مطالعات بازار می‌توان به شناسایی فرصت‌های ممتاز سرمایه‌گذاری، شناخت بازارهای هدف مورد نظر، اطلاع از کانال‌های توزیع، شناخت قوانین و مقررات، ییش‌بینی روند تغییرات اقتصادی بازار با توجه به سیاست‌های روز کشور، یافتن محصولی با ویژگی‌هایی منطبق بر بازار و میزان درآمد حاصل از فروش اشاره کرد؛ که رسیدن به هر کدام از این موارد مستلزم آشنایی با روش‌های علمی و صحیح تحلیل بازار، اطلاع از روند مصرف در گذشته، آگاهی از محدودیت‌های تولید در هر زمینه، داشتن تحلیل دقیق از وضعیت صادرات و واردات در سطح بین‌المللی و آشنایی با ویژگی‌های محصول یا خدمت مورد نظر می‌باشد.

روش های کشف علمی که برای تصمیم گیری استراتژی بازار استفاده می شود به طور کلی شامل:

:: مطالعه بازار: شناسایی یک بازار خاص و اندازه آن و ویژگی های دیگر.

:: مطالعه بازار محصولات: شناسایی یک نیاز یا خواسته از ویژگی های محصول یا خدمات که موجب رضایت مندی می شود.

:: مطالعه مشتریان: شناسایی ترجیحات، انگیزه ها، و رفتار خرید مشتریان هدف است.

 مزایای تخقیقات بازار و مطالعه بازار

بهره‌برداری از فرصت یکی از بزرگترین مزایای انجام تحقیقات بازار این است که شما را قادر به پیدا کردن فرصت‌های مختلف در بازار کرده و امکان بهره برداری از آنها به طور موثر را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است یافتن اینکه آیا محصول‌تان مناسب مخاطبان هست یا نه، و اگر نیست، تحقیقات بازار به شناسایی مخاطبان مناسب کمک می‌کند.

تشویق ارتباطات- تحقیقات بازار به شما برای پیدا کردن بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان کمک می‌کند. پس از اخذ نتایج تحقیقات، ماهیت، مخاطب، شخصیت، علایق، عدم علایق و غیره مخاطبان مشخص می‌شود و این باعث می‌شود راه‌‌های ارتباط و رسیدن به آن‌ها آسان‌تر شود.

حداقل کردن ریسک – یکی دیگر از مزایای عمده تحقیقات بازار این است که کمک می کند تا ریسک­ های کسب و کار حداقل شده و اقدامات مورد نیاز در مورد موضوعات خاص در نظر گرفته شود.

برقراری روند و سهم بازار- شرایط بازار به طور مداوم تغییر می‌کند. در چنین سناریویی، تنها تحقیقات بازار کامل می‌تواند به ایجاد ادامه روند و سپس تدوین و فرموله کردن برنامه با توجه به نیازهای فعلی و مورد نیاز مشتریان کمک کند.

کشف مشکلات احتمالی- از آنجا که تحقیقات بازار واکنش، انتخاب‌ها و اولویت‌های مشتریان را نشان می‌دهد، یک کسب و کار می‌تواند محصول را تغییر دهد در حالی که هنوز در حال تولید و یا در فرایند تولید است. اگر یکی از نتایج تحقیقات در دست باشد، پیدا کردن مشکلات و سپس کار روی آن‌ها آسان‌تر است.

[/av_textblock]

[/av_one_full]